Jeśli zdecydujesz, że składki na własne ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Pracy będą ujmowane w księdze podatkowej, wówczas możesz je uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów dopiero w dacie ich faktycznej zapłaty.
Prowadząc działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych sam decydujesz, czy składki zapłacone na własne ubezpieczenia społeczne zaliczysz do kosztów uzyskania przychodów czy odliczysz je od dochodu. Możliwości takiej nie masz w przypadku składki na Fundusz Pracy, którą możesz jedynie uwzględnić w kosztach uzyskania przychodów.
Data ujęcia w kosztach podatkowych składek ZUS zapłaconych za siebie jest uzależniona od daty ich faktycznej zapłaty. Trzeba mieć na uwadze przepis, który mówi, że nieopłacone składki w części finansowanej przez płatnika składek (czyli także przez Ciebie), nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Dotyczy to także składek na Fundusz Pracy.
Musisz jednocześnie pamiętać, aby składek na ubezpieczenia społeczne ujętych w księdze podatkowej nie odliczać od dochodu (np. w zeznaniu rocznym), ponieważ wówczas dwukrotnie obniżałyby podstawę opodatkowania.
Czytaj także:
- Wpisów nie znaleziono